Home Gezonde Voeding 5 Gezonde tussendoortjes met weinig calorieën

5 Gezonde tussendoortjes met weinig calorieën

gezonde-tussendoortjes-met-weinig-calorieen

Tussendoortjes Gezond vs Ongezond

Wil je een gezonde leefstijl dan passen daar de kant en klare tussendoortjes uit de supermarkt niet in! Dus deze zijn dan een echte no go!

Vermijd deze dramatisch slechte producten daarom zoveel als mogelijk! Want kopen is eten, althans dat geldt voor de meeste mensen. Eenmaal thuis is de verleiding zo groot en moet het vaak op. Bij het eten van deze producten zijn de gevolgen voor je gezondheid op de lange termijn dramatisch, niet van 1 snack maar wel als je dit structureel doet.

Bij de tussendoortjes  proberen de fabrikanten  je te verleiden met gezonde termen en plaatjes, trap hier niet in al deze producten zitten bomvol suikers dus ook de ‘snelle Jelle’ ontbijtkoek repen, mueslirepen etc.

Het is best moeilijk om altijd maar gezond te eten. Bij snacks denken we al gauw aan iets ongezonds met veel calorieën, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Je krijgt namelijk ook een voldaan gevoel van een tussendoortje met weinig calorieën.

Naast dat de volgende snacks weinig calorieën bevatten, geven ze je ook nog eens een veel beter gevoel. Je zult meer energie hebben dan van een ongezonde caloriebom en je lichaam zal je dankbaar zijn dat je hebt gekozen voor de gezonde variant. Bij een suikerrijk tussendoortje gaat je bloedsuikerspiegel heel snel pieken waarna de bekende dip komt. Het is heel belangrijk je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden.

Het is echt geen ramp als je wel een keer een ongezonde snack neemt. Kan je bijvoorbeeld de chocolade een keer niet weerstaan geniet er dan van als je dit eet.

Vijf gezonde tussendoortjes

  1. Groente

Groentes bevatten weinig calorieën en zijn super gezond. Om te snacken kan je bijvoorbeeld denken aan stukjes komkommer, paprika, wortel of aan cherrytomaatjes. Voor de minste calorieën kies je voor radijsjes of bleekselderij.

  1. Fruit

Heb jij altijd honger op je werk? Neem dan een stuk fruit mee. Vaak is een stuk fruit, zoals een appel of peer, gemakkelijk te vervoeren. Wist je dat je sneller wakker wordt van een appel dan van een kop espresso? De natuurlijke suikers in appel zorgen namelijk voor bergen energie! Neem niet meer dan 2 stuks fruit per dag. liever een stuk fruit dan een smoothie waar 4 stuks fruit inzitten of een vruchtensapje, deze bevatten veel vloeibare calorieën (veel suikers en weinig vezels).

  1. Noten

In Nederland eten we te weinig noten. Zolang je kiest voor de ongebrande en ongezouten variant, zijn noten echte gezonde tussendoortjes. Neem een handjevol nootjes mee naar je werk. Eet de noten in combinatie met fruit, door de noten gaat je bloedsuikerspiegel minder pieken.

  1. Groentechips

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar ook chips kan een gezond tussendoortje zijn, zolang je ze zelf maakt. Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijdt verschillende groenten, zoals bietjes, zoete aardappel, pompoen en knolraap in hele dunne plakjes. Je kunt dit eventueel ook met een kaasschaaf doen. Voeg naar eigen smaak zout en andere kruiden, zoals paprikapoeder, toe en bak de groenten ongeveer 15 minuten totdat ze krokant zijn.

  1.  Proteine

Neem een stukje kipfilet, een gekookt eitje stukje groente omelet, door eiwitten heb je langer een verzadigd gevoel.

 

DELEN
Eske Hurenkamp
Als student heb ik geleerd om met een klein budget toch gezond te eten en met de laatste foodtrends mee te kunnen doen. Ik maak daardoor veel zelf, want zelf maken is altijd goedkoper dan kant-en-klaar kopen! Op mijn blog Pittoreske.nl plaats ik artikelen met tips voor een 'groenere' levensstijl en natuurlijk heel veel lekkere recepten!

2 REACTIES

  1. Leuk artikel. Wel vraag ik mij het volgende af: Iedereen die het heeft over gezond eten en gezonde tussendoortjes e.d. die raad aan om veel fruit te eten. Maar in fruit zitten suikers, erg veel suikers zelfs. En suiker is vergif voor ons lichaam zoals sommigen misschien wel weten. Hoe zit dat volgens jullie?

  2. Hi Joyce,

    Dat is inderdaad een goede vraag! Vaak wordt inderdaad het advies gegeven om fruit als tussendoortje te eten, maar het is natuurlijk nooit goed om te veel van iets te eten. Je moet dus niet alleen maar fruit als tussendoortje eten maar het houden bij twee tot drie stuks fruit per dag. Het is voor veel mensen lastig om hieraan te komen dus dan is het handig om fruit als tussendoortje te eten. Is het voor jou heel makkelijk om aan dit aantal te komen dan kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de andere snacks :)

LAAT EEN REACTIE ACHTER