Home Gezonde Voeding Zo belangrijk is het drinken van water

Zo belangrijk is het drinken van water

het belang van water drinken

Iedereen weet wel dat het heel belangrijk is om veel water te drinken, maar de meeste lukt het helaas niet. Water is essentieel voor ons lichaam. Ons lichaam bestaat namelijk voor ongeveer 75% uit water. Daarom is het ook niet gek dat je veel water moet drinken om gezond te blijven.

Onze hersenen bestaan voor 85% uit water. Vooral onze hersenen zijn dus heel gevoelig voor uitdroging. Als je last hebt van een wattig gevoel in je hoofd, drink dan twee grote glazen water, kom in beweging en je wattige gevoel verdwijnt.

Algemeen wordt er gezegd dat je dagelijks 1,5 tot 2 liter water moet drinken om gezond te zijn. Alle processen in je lichaam hebben water nodig om goed te kunnen werken.

Inhoud van dit artikel:
Het effect van water op je bloed
Hoeveel vocht verlies je per dag?
Uitdroging
Symptomen van uitdroging
Fysieke symptomen van uitdroging
Waarom is water drinken gezond?
Wat gebeurt er met je lichaam als je te veel water drinkt?
Water drinken en sporten

Water in je bloed

Water hebben we ook nodig voor het herstellingsvermogen van ons lichaam. Een van de belangrijkste aspecten hiervan is het zuiveren van het bloed. Je bloed bestaat voor 94% uit water (als je tenminste voldoende drinkt). Het zuiveren van je bloed wordt voornamelijk in de nieren gedaan. Maar deze kunnen alleen goed werken als er voldoende water door ons lichaam stroomt om de afvalstoffen af te voeren. Wanneer de nieren niet goed werken, worden sommige afvalstoffen opgeslagen in de lever. De lever zorgt er voor dat opgeslagen vetten worden omgezet in energie. Als de lever niet goed werkt blijven deze vetten opgeslagen waardoor dit een oorzaak kan zijn van dik worden en niet lekker in je vel zitten.

Het bloed zorgt ook voor de afvoer van overtollige stoffen van de stofwisseling, zoals warmte en koolstofdioxide. Met vocht in ons bloed wordt het bloed dus dunner en gaat het transport ook makkelijker en sneller.

Hoeveel vocht verlies je per dag?

Een mens verliest per dag gemiddeld 500 ml via de huid, 350 ml via de ademhaling en 150 ml via de ontlasting. Wat je via je urine verliest is wisselend. Water moet je ook aanvullen. De nieren hebben water nodig om afvalstoffen (zoals Ureum) uit te scheiden, maar ook om electrolyten zoals natrium en kalium uit te scheiden.

’s Ochtends is je urine vaak wat donkerder van kleur omdat je nieren je urine concentreren. Je nieren zijn ook in staat om je urine te verdunnen, lichtere urine wanneer je bijvoorbeeld veel hebt gedronken. Je lichaam heeft 500 ml per dag nodig voor het uitscheiden van deze stoffen.

Wat je hiernaast uitplast is overtollig vocht. Als je alles bij elkaar optelt verlies je dus minimaal 1500 ml water per dag. Bij fysieke inspanning (sport), bij warm weer, of diarree verlies je natuurlijk meer vocht.

Uitdroging

Als je dorst hebt is dat meestal een teken dat je te weinig gedronken hebt. De hoeveelheid water dat je drinkt heeft meestal meer met je gewoontes te maken en niet met dorst.

Een handige tip hiervoor is dan ook om bij het opstaan 2 glazen water te drinken en voor elke maaltijd 2 dan heb je in totaal al 8 glazen gehad dat komt overeen met 1,6 liter.

Symptomen van uitdroging:

  • Je onverklaarbaar moe voelen
  • Neerslachtig of depressief gevoel
  • Slechte concentratie
  • Prikkelbaar en angstig zijn
  • Een zwaar hoofd hebben
  • Onrustig slapen (dit komt vaak bij ouderen voor)

Fysieke symptomen van uitdroging zijn:

  • Migraine
  • Fibromyalgie
  • Reumatische klachten
  • Brandend maagzuur
  • Maagpijn
  • Hartkrampen
  • Rugklachten
  • Slechte darmwerking

Waarom water drinken gezond is?

  • Het verhoogt je energie
  • Helpt je gewicht te verliezen
  • Je krijgt er een gezonde huid van
  • Water spoelt gifstoffen weg
  • Geeft een boost aan je immuunsysteem
  • Goede darmwerking
  • Helpt tegen hoofdpijn
  • Het houd je hoofd blij
  • Helpt spieren en gewrichten

Wat gebeurt er met je lichaam als je te veel water drinkt?

Een te veel aan water is echter niet gezond. Als je veel drinkt plas je ook veel zouten uit en die zouten heb je juist nodig.

Er wordt altijd gezegd dat een teveel aan zout eten slecht voor ons is. Dat klopt als je teveel kant en klaar maaltijden, verpakte producten en snacks eet, dan krijg je inderdaad ongemerkt een grote hoeveelheid geraffineerd zout binnen. Dit soort bewerkte zout bevat maar twee mineralen, chloor en natrium en dit onttrekt juist vocht aan je lichaam. Daarom ook het belang van PUUR en onbewerkt eten, hierbij krijg je geen geraffineerd zout binnen. Het is wel goed om je zouten aan te vullen, maar dan met het juiste zout waarin veel mineralen zitten die we vaak tekort komen in onze voeding.

Het beste zout wat je hiervoor zou kunnen nemen is Keltisch zeezout hier zitten 92 mineralen in. Als je teveel water drinkt kun je onder normale omstandigheden een opgeblazen buik krijgen en je niet helemaal lekker voelen.

Pas als je bepaalde symptomen bij jezelf herkent kan er sprake zijn van watervergiftiging.

Dit kunnen symptomen zijn: 

  • Hoofdpijn
  • Braken
  • Opgeblazen gevoel
  • Misselijk

Zeker als je hoofdpijn hebt kan dit een signaal zijn dat je hersenen als het ware vollopen met vocht. Je hersenen zwellen dan op wat tot stuiptrekkingen, verwarring of zelfs tot een coma kan leiden.

Water drinken en sporten

Tijdens het sporten verlies je veel vocht door transpiratie, dit zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur niet teveel stijgt. Een klein deel van dit vochtverlies wordt opgevangen doordat de aanmaak van urine tijdens het sporten lager is. Dit is niet voldoende om uitdroging tegen te gaan.

Het is belangrijk om voor het sporten goed gehydrateerd te zijn.

Afhankelijk van de intensiteit en het klimaat waarmee je sport kun je daar je vochtbehoefte op aanpassen, dit kan tussen de 500 ml en 1000 ml per uur zijn. Bij warm weer of heel veel zweten kan dit oplopen naar 2 liter per uur. Probeer 100 tot 150 ml per keer te drinken dit zorgt voor een betere opname van vocht door het lichaam, dan dat je elke keer kleine slokjes drinkt.

Water drinken saai?

Helemaal niet! Vul een grote kan met water doe hier wat komkommer, verse munt, verse gember, citroen of andere fruit in en je water krijgt een heerlijk smaakje. En het ziet er ook nog eens heel gezellig uit!

DELEN
Sabine Jansen
Mijn naam is Sabine (37), Hormoontrainer en voedingsdeskundige bij puur-voedingsadvies.nl. Mijn passie is mensen helpen naar een gezondere leefstijl en een gezond gewicht. Via mijn artikelen hoop ik je te enthousiasmeren, inspireren en je te helpen in een zoektocht naar een gezond, fit en gelukkig leven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER