Home Gezonde Voeding Dit is het geheim van een gezond ontbijt

Dit is het geheim van een gezond ontbijt

gezond ontbijt

Wat is een gezond ontbijt?

Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend, aangezien iedereen een ander lichaam heeft dat anders reageert. Het is vooral belangrijk dat jouw ontbijt verschillende voedingsstoffen bevat.

Hierbij kan je denken aan vezels, vitamines en mineralen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je deze voedingsstoffen binnenkrijgt?

Vezels, vitaminen en mineralen

Om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen tijdens jouw ontbijt, kun je kiezen uit de volgende voedingsmiddelen om je ontbijt zo voedzaam mogelijk te maken.

Kies bij je ontbijt voor een koolhydraatbron voor de energie, je kunt hierbij denken aan (glutenvrij) brood, rijstwafels, haver, zaden en pitten, ongezoete granola, dus ook niet gezoet met honing agavestroop etc. dit zijn nog steeds suikers. mocht je toch behoefte hebben aan zoet neem er dan een stuk fruit bij of doe dit door je (plantaardige)kwark of yogurt. De hoeveelheid granola of granen die je mag nemen is 40 gram dat zijn 4 eetlepels.

Eet je liever brood doe hier dan vet of eiwitrijk beleg op, hiermee voorkom je een sterke bloedsuikerstijging. Beleg je brood met evenveel beleg als dat je boterham dik is. Kies bijvoorbeeld voor kipfilet, avocado, ei gekookt of gebakken, omelet met groenten of 100% pure pindakaas. kies niet voor bewerkte vleeswaren of zoet beleg.

Groente als ontbijt

Je kan natuurlijk ook groente bij je ontbijt eten. Bijvoorbeeld geraspte wortel door je havermout. Je kookt de wortel en de havermout in de rijstmelk, snufje kaneel en walnoten erbij en je hebt een voedzaam ontbijt!

Havermout met amandelmelk

Een suggestie voor een gezond ontbijt is havermout met amandelmelk. Voor dit ontbijt heb je het volgende nodig:

Havermout, Amandelmelk rijst of kokosmelk, Banaan, Kaneel, Walnoten

Verhit de amandelmelk en giet deze over de havermout. Roer de kaneel er doorheen. Snijd de banaan in schijf en voeg deze samen met de walnoot toe aan de havermout.

Voor elk ingrediënt geldt natuurlijk dat je deze kan vervangen door een ander ingrediënt, zoals banaan door appel, of de walnoten door een andere nootsoort. De amandelmelk kan je ook vervangen door heet water.

Het kan zijn dat dit recept voor jou niet goed werkt, aangezien iedereen anders is en dus andere voorkeuren heeft. Om erachter te komen of een ontbijt geschikt is voor jou, kun je jezelf één uur na het ontbijt de volgende vragen stellen:

  1. Hoe voel ik me nu?
  2. Is mijn buik rustig of voelt deze opgeblazen?
  3. Heb ik met plezier dit ontbijt gemaakt en opgegeten?
DELEN
Eske Hurenkamp
Als student heb ik geleerd om met een klein budget toch gezond te eten en met de laatste foodtrends mee te kunnen doen. Ik maak daardoor veel zelf, want zelf maken is altijd goedkoper dan kant-en-klaar kopen! Op mijn blog Pittoreske.nl plaats ik artikelen met tips voor een 'groenere' levensstijl en natuurlijk heel veel lekkere recepten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER