Home Paleo Dieet Boodschappen doen voor het paleo dieet

Boodschappen doen voor het paleo dieet

boodschappen-doen-voor-het-paleo-dieet

Boodschappen doen voor het paleo dieet hoeft niet moeilijk of duur te zijn. Heb je een maandelijks budget voor boodschappen? Dan is het verstandig om de juiste ingrediënten te halen die binnen uw maandelijks budget passen. In dit artikel zal ik aangeven wat de belangrijkste en voordeligste paleo ingrediënten zijn.

PS: We hebben een gratis E-book voor je met daarin 3 heerlijke recepten uit het paleo dieet. Deze recepten kun je direct downloaden en direct toepassen.

Allereerst rangschikken we de belangrijkste paleo ingrediënten. Schrijf deze op en neem het lijstje mee tijdens het boodschappen doen. De hoogste prioriteit gaat uit naar dierlijke eiwitten, gevolgd door groenten, fruit en tot slot vetten.

Boodschappenlijstje paleo dieet: Dierlijke eiwitten

Aan dierlijke eiwitten gaat het grootste gedeelte van uw budget op. Denk hierbij aan biologisch voedsel of gepasteuriseerde (een sterilisatiemethode waarbij alle schadelijke micro-organismen worden vernietigd) vleesproducten. Als deze producten in de winkel beschikbaar zijn, dan is het verstandig om deze zo vers mogelijk te kopen.

Als je bijvoorbeeld geen lam kunt vinden, maar wel biologisch rundvlees, koop dan het rundvlees en verander uw paleo maaltijd. Als de biologische kip in de aanbieding is, dan is het verstandig om alvast wat in te vriezen voor de aankomende weken. Dit scheelt je namelijk een hoop geld.

Tip: Als je een krap budget hebt en je kunt het je niet veroorloven om de beste kwaliteit te halen, zorg er dan voor dat je het vlees neemt van herkauwende dieren. Denk hierbij aan rund, lam, wild, geiten, buffels, enz). Dit vlees heeft namelijk ook een betere verhouding van omega-6 tot omega-3, dan bijvoorbeeld varkensvlees of kip.

Koopt u vlees met veel vet, zorg er dan voor dat u dit zoveel mogelijk wegsnijdt. Hierin zitten namelijk een aantal ongezonde toevoegingen. Als je niet altijd het budget hebt om biologisch eten te kopen, dan is het in ieder geval verstandig om varkensvlees helemaal te vermijden.

Boodschappenlijstje paleo dieet: Vis

Het volgende voorbeeld uit de categorie dierlijke eiwitten is vis. Het is over het algemeen bekend dat minimaal 1 keer per week vis eten erg gezond voor je is. Wild gevangen vis is erg goed, maar ook vrij prijzig. Je kunt ook minder dure soorten vis kopen die bijna even goed zijn als kabeljauw of coquilles. Kijk bijvoorbeeld eens naar ingevroren vis, deze zijn vaak een goed alternatief voor de duurdere soorten.

De grootste bron van dierlijke eiwitten komen natuurlijk uit eieren. Er is echter één regel waar je rekening mee moet houden, koop biologische eieren. Ze zijn dan weliswaar duurder dan normale eieren, alleen is het nog steeds de goedkoopste bron van hoogwaarde eiwitten..

Boodschappenlijstje paleo dieet: Groente en fruit

Nu je een beeld hebt gekregen van hoe je aan dierlijke eiwitten kunt komen, is het belangrijk dat we nu gaan kijken naar groente en fruit. Bij groente en fruit is het niet altijd het beste om het biologisch te kopen. Het is beter om hier wat minder geld aan uit te geven en eerder te gaan voor goede kwaliteit vlees.

Een kleine hoeveelheid bestrijdingsmiddelen op uw producten is aanvaardbaar, als dat betekent dat je voldoende hoogwaardige eiwitten haalt uit vlees, vis en eieren.

Een algemene regel is dan ook, koop altijd seizoensgebonden groente en fruit en kijk wat er in de aanbieding is. Zorg er altijd voor dat je voldoende groente eet, want fruit (natuurlijk ook belangrijk) is net even wat minder belangrijk dan goede gezonde groente.

Koop donkere bladgroenten, deze zijn namelijk erg voedselrijk. Producten zoals sla, selderij en komkommers zijn minder voedselrijk. Om geld te besparen kunt u ook kiezen voor diepvriesgroenten.

Boodschappenlijstje paleo dieet: Vetten

Het volgende punt op ons paleo boodschappenlijstje zijn vetten. Producten die vetten bevatten kunnen erg duur zijn, maak dus niet teveel geld op aan noten en zaden. Producten met kokosnoot zijn goed, en zijn net als bijvoorbeeld kokosmelk, een goedkope manier om aan je vetten te komen.

Daarnaast is de avocado een zeer goede bron als het gaat om de benodigde vetten. Deze zijn overigens het hele jaar door beschikbaar. Olijven die bewaard zijn in water en zout is ook een goede keuze. Als je nog wat ruimte hebt binnen je budget, dan kunt u noten en zaden als laatste kopen.

Als uw budget het toelaat, kun je ook kiezen voor de wat duurdere geprijsde items zoals koudgeperste extra vergine olijfolie, ongeraffineerde kokosolie en biologische geweid boter. Dit zijn allemaal goede bronnen aan vetten en je kunt ze maanden lang gebruiken.

Ik hoop dat je nu een goed beeld hebt gekregen van de belangrijkste producten die op uw paleo boodschappenlijstje moeten staan. Wil je meer weten over belangrijke ingrediënten voor op uw boorschappenlijstje? Bekijk dan eens deze paleo recepten.

DELEN
Caitlin
Mijn naam is Caitlin (35), en ik vindt het geweldig om je op de hoogte te houden van de laatste nieuwtjes op het gebied van diëten, voeding en gezondheid. Regelmatig schrijf ik artikelen en columns voor gezondheidsnieuwtjes.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER