Home Paleo Dieet Ingrediënten voor het Paleo toetje

Ingrediënten voor het Paleo toetje

paleo-toetje-dessert

Toetjes die passen in het Paleo dieet

Het grootste struikelblok bij het Paleo dieet lijken wel de toetjes te zijn. Want eigenlijk bevatten alle toetjes geraffineerde suiker en veel te veel overige koolhydraten waardoor je bloedsuikerspiegel gaat pieken en daarmee je insuline behoefte. De meeste versnaperingen zijn een vraag om ellende. Maar ja, soms kun je er niet om heen iets lekkers (lees: zoets) te presenteren. Bijvoorbeeld op de verjaardag van je kind of andere bijzondere gelegenheden.

Alternatieve, gezonde nagerechten die Paleo vriendelijk zijn

Gelukkig zijn er best een aantal toetjes te verzinnen die wel in het Paleo dieet passen, zonder dat je hoeft te vervallen in je oude, slechte voedingsgewoontes.

Natuurlijke ingrediënten voor het Paleo toetje

Een toetje is niet echt noodzakelijk, laat staan gezond. Maar soms kan een toetje net die overgang betekenen die noodzakelijk is om je familieleden over te halen ook het Paleo dieet te volgen. Een toetje hoeft natuurlijk niet per definitie ongezond te zijn. Heb jij (of je familie) echt heel veel zin in een zoet nagerecht, kies dan voor een alternatief toetje met gezonde, dus Paleo vriendelijke ingrediënten. Lekkerder dan de suiker en slagroom calorieën bommen uit je pre-Paleo tijd en veel gezonder!

Amandelmeel – Gemalen amandelen zorgen voor zeer voedzame, eiwitrijke vervanger van bloem waarmee je prima muffins, cakes en koekjes kunt bakken.

Verse honing – Dus niet verhit maar zo uit de honingraat gedropen is natuurlijk de meest natuurlijke bron van zoetigheid en past daarom uitstekend in het Paleo dieet. Gebruik het met mate, uitsluitend ter vervanging van suiker, omdat de honing dan wel natuurlijk is maar wel veel calorieën bevat en ook zorgt voor pieken in je suikerspiegel daarmee insuline productie.

Vanille stokjes – Het merg uit de vanille stokjes is een heerlijke smaakmaker en mag in geen enkele keuken ontbreken. Kies voor de echte vanille, niet voor de goedkope smaakstof of kant en klare zakjes vanillesuiker.

Kokosnootolie bevat een gezonde mix van meervoudig en enkelvoudige onverzadigde vetzuren die gemakkelijk door de lever kunnen worden opgenomen en omgezet in energie in plaats van te worden opgeslagen als vet. Deze vetten stimuleren ook de werking van de schildklier waardoor de stofwisseling wordt verbeterd.

Kokosnootolie heeft bovendien een zoetige smaak waardoor je het prima kunt gebruiken in recepten voor paleo pannenkoeken en ander gebak.

Kokosnootmelk is een prima vervanger van zuivelproducten en het bevat Laurinezuur (komt ook voor in moedermelk en heeft een antibacteriële en -virale werking) bevat. Het is wetenschappelijk bewezen dat Laurinezuur het immuunsysteem versterkt en dat het helpt bij het voorkomen van verkoudheid, Herpes en HIV. Gebruik kokosnootmelk voor het maken van ijs, warme chocolademelk pudding en zelfs eierpunch.

Noten, want noten zitten bomvol gezond plantaardig vet en olie zoals je lichaam die nodig heeft, namelijk in de vorm van meervoudig onverzadigde vetzuren. Hazelnoten, Macademian noten en amandelen kunnen “lifesavers” in de keuken zijn. Gebruik de noten in korstdeeg, eigen gemaakt snoep of gewoon naturel als gezonde snack tussendoor.

Bevroren fruit, ingevroren bessen, aardbeien, kersen etc, zijn prima te gebruiken voor een gezond paleo toetje. Maak er een smoothie mee of een lekkere sorbet. Ingevroren druiven en kersen zijn heerlijk om zo uit de vriezer te eten. Probeer ook eens bevroren banaan als ijsje op een stokje of gepureerd met andere ingrediënten voor een heerlijke romige smaaksensatie.

Dadels, gedroogde dadels, dit zijn de zoetste vruchten en het meest natuurlijke product om te gebruiken als suikervervanger zonder dat ze de smaak beïnvloeden zoals honing. Dadels zitten vol met fructose en dextrose, suikers die snel kunnen worden opgenomen door je lichaam en daarom een bron van gezonde energie zijn. Vermeng de dadels met wat vochtige ingrediënten (eieren, kokosmelk of -olie) in de mixer als je het als zoetmiddel gebruikt bij bijvoorbeeld een cake. Geprakte of gepureerde dadel kun je ook uitstekend gebruiken voor zelfgemaakte candybars zonder oven met bijvoorbeeld noten, haver en rozijnen.

DELEN
Caitlin
Mijn naam is Caitlin (35), en ik vindt het geweldig om je op de hoogte te houden van de laatste nieuwtjes op het gebied van diëten, voeding en gezondheid. Regelmatig schrijf ik artikelen en columns voor gezondheidsnieuwtjes.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER