Home Stoppen met roken Cold turkey stoppen met roken? Dit gaat je helpen

Cold turkey stoppen met roken? Dit gaat je helpen

Cold turkey stoppen met roken

Cold turkey stoppen met roken is een manier om voor eens en altijd van je rookverslaving af te komen.

Cold turkey stoppen met roken wil zeggen dat je in één keer stopt met roken, en daarbij geen hulpmiddelen gebruikt om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.

Met andere woorden; “niet zeuren, stoppen en vanaf nu gewoon niet meer roken”.

Wellicht heb je de coldturkeymethode zelf al eens geprobeerd, en was je er heilig van overtuigd dat het je deze keer echt zou gaan lukken.

Achteraf bleek het toch moeilijker te zijn dan je in eerste instantie had verwacht, en voor je het wist was je gewoon weer fulltime aan het roken.

Maar hoe kan dat toch? Waarom lukt het mij niet? Waarom heb ik het telkens weer zo zwaar als ik een poging waag? Waarom kan ik niet gewoon stoppen, zonder dat ik er zoveel moeite mee hebt.

Wellicht dat je jezelf één van deze vragen wel eens hebt gesteld, maar heb je er simpelweg gewoon geen antwoord op.

Dit is helemaal niet erg, geloof me! Je bent niet de enige die de cold turkey stoppen met roken methode niet in één keer haalt.

Het goede nieuws is overigens wel dat je op dit moment een artikel aan het lezen bent die ervoor gaat zorgen dat je gaat stoppen met roken.

Ik ga jou namelijk helpen om op de cold turkey manier te stoppen.

Waarom zou je naar mij luisteren?

Waarom zou je naar iemand luisteren die nog nooit heeft gerookt?

Waarom zou je naar iemand luisteren die nog nooit een poging heeft gedaan om te stoppen met roken?

Veel websites verkopen onzin, en spreken niet uit eigen ervaring.

Ik doe dat wel! 11 jaar geleden ben ik begonnen met roken, en ben nu inmiddels al 2,5 jaar gestopt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in die 11 jaar wel een aantal pogingen heb gedaan, maar uiteindelijk allemaal zonder succes.

Mocht je overigens behoefte hebben aan een stukje begeleiding, dan is misschien deze cursus iets voor je…

Ik kocht pleisters, kauwgom, lolly’s, e-sigaretten en eigenlijk alles wat er maar te koop was. Allemaal tevergeefs.

Maar goed, na 11 jaar fulltime roker te zijn geweest besloot ik om het dit keer cold turkey te proberen. En met succes!

Ik moet zeggen dat ik het de eerste 4 dagen erg moeilijk heb gehad. Het leek wel of er een stemmetje herhaaldelijk in mijn hoofd zei “roken, roken, roken, je moet roken, roken, roken”.

Dit was erg lastig, maar ook direct de eerste stap in de goede richting. Ik had de eerste vier dagen overleefd, en ik was zo sterk geweest om de verleidingen te weerstaan en niet te gaan roken.

Het eerste obstakel had ik overwonnen en dit gaf mij extra motivatie om door te gaan.

“Elke keer dat je NEE zegt tegen een sigaret, zul je merken dat je extra motivatie krijgt om door te gaan”

Afkickverschijnselen cold turkey stoppen met roken

Mijn lichaam en geest waren na 11 jaar gewend geraakt aan nicotine en kregen van de één op de andere dag niets meer binnen.

Mensen die zeggen dat je geen afkickverschijnselen krijgt, nou geloof me, je merkt het echt wel..!

Ik was onrustig, kreeg hoofdpijn, misselijk, chagrijnig en had alleen maar behoefte aan een sigaret.

Maar ik dacht bij mezelf: “Als ik nu weer begin met roken, dan heb ik deze eerst 4 dagen voor niks gedaan, en moet ik het de volgende keer weer allemaal overdoen.” Hier had ik dus echt geen zin in!

Ook dit bleek achteraf een goede en motiverende gedachte te zijn.

Na 2 weken tijd

De eerste 2 weken waren voor mij zowel lichamelijk als geestelijk het zwaarst. Echter begon ik na 2 weken te merken dat de drang naar een sigaret een stuk minder was geworden.

Direct na het wakker worden dronk ik een kopje koffie, en achteraf bedacht ik me ineens dat ik tijdens het drinken helemaal geen behoefte of drang naar een sigaret had gehad.

Langzaam maar zeker begin je er dus automatisch aan te wennen.

Nog een voorbeeld is het tankstation waar ik dagelijks kwam om sigaretten te halen. Ik reed er zonder blikken of blozen voorbij.

Ik dacht er simpelweg gewoon niet meer aan. Natuurlijk wil het na 2 weken nog helemaal niks zeggen, maar je hebt het ergste in ieder geval gehad.

“Geef jezelf ook eens een compliment en beloon jezelf wanneer je voor langere tijd gestopt bent”

Mogelijke ontwenningsverschijnselen cold turkey stoppen met roken

Ik wil je niet bang maken of ontmoedigen, maar we moeten het niet mooier maken dan het is.

Je gaat het zowel lichamelijk als geestelijk merken dat je gestopt bent met roken. En JA! Je kunt last krijgen van afkickverschijnselen.

Lichamelijk

Concentratieproblemen, slapeloosheid, irritatie, gewichtstoename, last van je lichaam, hoofdpijn en misselijkheid.

Gelukkig is dit maar tijdelijk en gaat het uiteindelijk vanzelf weer over. Je moet er gewoon even doorheen.

“In één keer stoppen met roken lukt je echt wel, ook al krijg je misschien last van afkickverschijnselen, je moet er even doorheen! Ook jij kunt het”

Geestelijk

Geestelijk is het veel moeilijker vol te houden dan lichamelijk. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat er zoveel verleidingen op de loer liggen.

Daarnaast zul je merken dat de momenten waarop je normaliter een sigaret zou hebben gerookt, het moeilijkste zijn. Op dit moment zal er veel van je doorzettingsvermogen gevraagd worden!

Je zult een enorme drang naar een sigaret krijgen en je erg opgelaten voelen. Dit hoort er allemaal bij!

Geloof me als ik je zeg dat de drang naar ongeveer 10 minuten over is.

Waag het dus niet om binnen deze 10 minuten weer een sigaret op te steken. Het zit allemaal tussen je oren, en het is complete bullshit!!



Mijn 5 beste Cold turkey stoppen met roken tips

Deze cold turkey stoppen met roken tips komen niet uit een ‘stoppen met roken boek’ of van een één of andere website waarvan ze denken dat het werkt.

Deze tips zijn van een echte fulltime roker die het na 11 jaar is gelukt om voorgoed te stoppen met roken door middel van cold turkey.

  • Plan voor jezelf een stopdatum en rook zoveel als je kunt. Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar geloof me dit werkt. Plan over 2 weken een stopdatum in (het liefst op een maandag), en werk naar dit moment toe. Je zult merken dat je hersenen zich er onbewust op in gaan stellen. Rook op de laatste avond voordat je gaat stoppen nog een stuk of vijf sigaretten snel achterelkaar. Doe dit net zolang totdat je er echt misselijk van wordt (niet te erg overdrijven natuurlijk). Dit negatieve en smerige gevoel gaat jou uiteindelijk helpen om cold turkey te stoppen met roken. Je zult meerdere malen terugdenken aan dat misselijkmakende gevoel van die 5 laatste sigaretten.
  • Rook je toevallig ‘kliksigaretten’ met een menthol smaakje? Koop dan wanneer je cold turkey stopt met roken, smintjes. En nee, normale smintjes, en niet die met nicotine of andere rotzooi erin. Je hersenen zullen de smaak herkennen en de behoefte naar een sigaret doen afnemen. Zie het als een ‘gezonde vervanger’.
  • Zorg ervoor dat je er helemaal klaar mee bent en dat je er voor de volle 100% achter staat. Alleen dan gaat het je lukken. Wanneer je zoiets hebt van: “Nou ik ga het maar weer eens proberen” geloof me, het gaat je niet lukken. Wanneer je deze instelling op dit moment hebt, dan wil ik je vriendelijk verzoeken deze website te verlaten en pas weer terug te komen wanneer je er ECHT klaar voor bent. Je bent er simpelweg nog niet aan toe, dit is niet erg, we spreken elkaar gewoon later!
  • Probeer alcohol de eerste maanden zoveel mogelijk te vermijden. Alcohol laat je dingen doen die je normaal niet zou doen. Je hebt jezelf minder goed in de hand en je zult sneller geneigd zijn om toch te gaan roken. Echter kan ik me goed voorstellen dat je een leuk feestje niet gaat laten lopen, omdat je gestopt bent met roken. Dit is ook geen probleem, ga gewoon, en probeer jezelf in de hand te houden. En hey, mocht je toch de mist in gaan, geen probleem! Als je er maar voor zorgt dat je de volgende dag nog steeds bent gestopt. Zie het als een slippertje, en pak de draad gelijk weer op. Over een jaar zul je denken: “Ik heb die ene avond tijdens het stappen 5 sigaretten gerookt, maar daarna nooit meer een peuk aangeraakt.” 5 Sigaretten op de 5.000 die je misschien zou hebben gerookt wanneer je weer was begonnen is achteraf gezien helemaal niets!
  • Als jij denkt dat het helpt, doe het! Wil jij een dagboek bijhouden? Doe het! Wil jij 3 uur per dag op je hoofd staan, doe het! Heb je een week vakantie nodig om af te kicken?
    Doe het! Als jij denkt dat het helpt om voorgoed van het roken af te komen, doe het! En trek je niks van anderen aan. Jij hebt een doel, een missie, het voorgoed stoppen met roken, en je gaat er alles aan om het dit keer echt voor elkaar te krijgen. Als je het niet voor jezelf doet, doe het voor je gezin, je familie of je vrienden die nog langer van je willen genieten! Succes, ook jij kan het!
DELEN
Christiaan
Mijn naam is Christiaan, en het is mij gelukt om na 11 jaar fulltime roker te zijn geweest te stoppen met roken. Inmiddels ben ik alweer 5 jaar gestopt en probeer ik andere mensen te motiveren om ook te stoppen met roken. Regelmatig schrijf ik een column voor gezondheidsnieuwtjes.nl

3 REACTIES

  1. 6 maanden geleden heb ik een poging gedaan, maar ben helaas 2 maanden geleden weer begonnen. Op dit moment ben ik er echt helemaal klaar mee, en denk ik er serieus over na om weer een poging te wagen. De meeste punten zijn voor mij erg herkenbaar, heb het artikel dan ook maar gelijk even uitgeprint. Ik hoop dat het me dit keer echt gaat lukken om te stoppen!

  2. Erg herkenbaar wat betreft concentratieproblemen, slapeloosheid, irritatie en gewichtstoename bij het stoppen met roken. Zelf ben ik een keer gestopt door langzaam af te bouwen maar ik denk dat ik ook maar Cold turkey ga proberen. Hartstikke bedankt in ieder geval, je hebt me weer weten te motiveren!

  3. Plan een stopdatum en rook zo veel je kunt; dit komt mij heel erg bekend voor.

    Ik had voor mijzelf besloten om tijdens een lang weekend weg met mijn vriendin niet meer te roken. Datum stond er dus al. Avond van te voren nog even goed gerookt en besloten de ochtend erna dus geen peuk meer op te steken. Voordeel was natuurlijk dat je tijdens je slaap niet rookt en dus eigenlijk al 8 uur gestopt bent :).

    Toch is het aller belangrijkste om er 100% achter te staan. Ik heb 1 poging (ook cold turkey) eerder ondernomen, maar mijn beweegredenen waren niet 100% intrinsiek. Nu voel en merk ik dat het 100% uit mijzelf komt en ben ik er van overtuigd dat ik mijn leven nooit meer zal roken. Ik WIL namelijk ook nooit meer roken!

LAAT EEN REACTIE ACHTER