Home Gezonder leven Dit verandert er in je lichaam als je stopt met roken

Dit verandert er in je lichaam als je stopt met roken

vrouw-stoppen-met-roken

Dat roken erg slecht is voor je gezondheid weten we natuurlijk allemaal. Maar wat gebeurt er met jouw lichaam wanneer je vandaag besluit om te stoppen met roken? In dit artikel besteden we uitgebreid aandacht aan het proces dat je lichaam doormaakt nadat je gestopt bent met roken.

Stoppen met roken dag 1: Eigenlijk direct nadat je gestopt bent met roken gaat je lichaam aan de slag om te herstellen van die schadelijke stoffen die je al die jaren ingeademd hebt.

20 minuten na het roken van je laatste sigaret wordt je hartslag en bloeddruk weer normaal.

Na 8 uur zal de koolmonoxide langzaam uit je lichaam verdwijnen, en is het risico op een hartinfarct aanzienlijk afgenomen. Daarnaast zullen je zuurstofwaarden weer normaal worden. Dit heeft een positief effect op je huid en haren.

Na 24 uur zal de koolmonoxide volledig uit het lichaam worden geëlimineerd, en de longen beginnen de rookresten uit te stoten. Je zult merken dat je misschien wat meer gaat hoesten, en dat je wat meer last van je keel gaat krijgen. Dit is heel normaal, omdat er nieuw longweefsel begint te groeien.

Stoppen met roken dag 2: De nicotine is volledig uit het lichaam geëlimineerd. De zenuwuiteinden beginnen te herstellen, en je zult merken dat je beter gaat ruiken, en dat eten lekkerder gaat smaken.

Stoppen met roken dag 3: De bronchiën beginnen te ontspannen, en de ademhaling verbetert. Je zult merken dat je de dag al wat frisser, en energieker bent begonnen. Wel zul je misschien wat meer moeite hebben met concentreren.

Stoppen met roken dag 4: Je longen beginnen aan de grote schoonmaak, en beginnen zich nu echt te reinigen. Je zult merken dat je meer last krijgt van slijm, en dat je iets vaker moet hoesten dan normaal. Dit zal voorlopig nog wel even aanhouden, maar gaat op den duur vanzelf weer over.

Stoppen met roken dag 5 -15: Dit is een mooi moment voor degene die speciaal zijn gestopt om er frisser, en gezonder uit te zien. De microcirculatie is genormaliseerd, de huid verliest zijn grijsachtige kleur, en genezing zal een stuk sneller gaan.

1-3 maand gestopt met roken: Het hoesten zal nu een stuk minder zijn, en je stem helderder. Je ademhaling is aanzienlijk verbeterd, en de risico’s op infecties neemt af.

4 tot 12 maanden gestopt met roken: Het risico op een hartaanval is gehalveerd.

Binnen 5 jaar: Het risico op kanker van de mond, keel en slokdarm is gehalveerd. Het risico op een beroerte neemt af, en wordt vergelijkbaar als dat van een niet-roker.

Binnen 10 jaar: De kans op longkanker is vergelijkbaar met die van een niet-roker. Pre-kankercellen worden vervangen door gezonde cellen. Het risico op kanker van de mond, keel, slokdarm, blaas en alvleesklier neemt af.

15 jaar gestopt: Het risico op een hartaanval is weer even klein als dat van iemand die nooit gerookt heeft. Je mag trots zijn op jezelf, en je behoort nu officieel tot de niet-rokers!

En hoe zit het eigenlijk met jou? Wanneer heb jij voor het laatst gerookt? Ben je van plan om te stoppen met roken? Of ben je al gestopt met roken en heb je eerste stappen naar een gezonder leven al gezet? Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen of tips! Laat hieronder een reactie achter..

RECENSIEOVERZICHT
Gezond
Snelheid
DELEN
Christiaan
Mijn naam is Christiaan, en het is mij gelukt om na 11 jaar fulltime roker te zijn geweest te stoppen met roken. Inmiddels ben ik alweer 5 jaar gestopt en probeer ik andere mensen te motiveren om ook te stoppen met roken. Regelmatig schrijf ik een column voor gezondheidsnieuwtjes.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER