Home Gezonder leven De nieuwe Schijf van Vijf

De nieuwe Schijf van Vijf

Kent u hem nog? De Schijf van Vijf dat is lang geleden! Met alle aandacht voor superfoods de afgelopen maanden is de Schijf van Vijf wel aan vernieuwing toe.

Op 22 maart presenteerde het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van vijf. De Schijf van Vijf is een voedingsmodel dat bestaat uit vijf categorieën zoals op onderstaande afbeelding te zien is.

De categorieën zijn: Groente en fruit; Smeer-en bereidingsvetten; Vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten; Brood, graanproducten en aardappelen en als laatste de categorie de dranken.

De Schijf van Vijf is gebaseerd op de Richtlijnen Goede voeding van de Gezondheidsraad en is dus zeker betrouwbaar.

de nieuwe schijf van vijfbron afbeelding

Figuur 1 De nieuwe Schijf van Vijf

Nieuwe afbeelding

Zoals vanouds ziet hij eruit als een schijf met 5 vakken waarin onbewerkte producten de boventoon voeren. Het is de bedoeling dat je elke dag producten eet van elke categorie. Dit zorgt voor een gevarieerd eetpatroon.

Op de afbeelding is aan de grootte van de gekleurde vakken de hoeveelheid die je van dat product mag eten te zien.

Er is een nieuwe afbeelding ontworpen mede omdat de duidelijke afbeeldingen van bepaalde producten op de vorige edities de indruk zou wekken dat het verplicht is om deze producten te eten in de desbetreffende categorie (zoals het sneetje brood, lapje vlees of pak melk).

Deze producten zijn daarentegen helemaal niet verplicht als je wilt eten volgens de Schijf van Vijf.

Daarom is er op de nieuwe afbeelding meer aandacht voor de kleuren en de groottes van de verschillende categorieën en blijven de producten op de achtergrond.

oude-schijf-van-vijf

(bron afbeelding)

Figuur 2: De vorige afbeelding van de Schijf van Vijf

Meer groenten, noten en peulvruchten

Er zijn een aantal opvallende aanpassingen gedaan. Zo is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente aangepast van 200 naar 250 gram.

Ook is er meer aandacht voor de noten en peulvruchten in de categorie van vlees en vis. Dit maakt de Schijf ook toegankelijker voor vegetariërs en veganisten. En dat is precies wat de nieuwe Schijf van Vijf wil laten zien.

Er is niet één manier van goed en gezond eten en of je nu van mediterraanse gerechten houdt of helemaal thuis bent in de oosterse keuken, de Schijf is geschikt voor iedereen. Iedereen heeft zijn eigen eetpatroon en richt de Schijf van Vijf zelf in.

De producten buiten de Schijf van Vijf

Voor de producten buiten de Schijf van Vijf heeft het Voedingscentrum een slim trucje bedacht, want een zak chips tijdens de film, een koekje bij de koffie of een bakje vanille vla als toetje zijn allemaal voorbeelden van producten buiten de Schijf van Vijf.

Mag je deze dan nooit meer eten? Nee, gelukkig kan je nog steeds genieten van deze producten. Het voedingscentrum adviseert alleen om niet vaker dan drie tot vijf keer per dag van dit soort kleine tussendoortjes te genieten.

Voor de grote tussendoortjes (zoals een stuk taart of je favoriete ijs) geldt het advies om deze niet vaker dan drie keer per week te nuttigen. Deze aantallen zijn goed vol te houden dus! En ja ook snoepen past binnen een gezond eetpatroon!

DELEN
Eske Hurenkamp
Als student heb ik geleerd om met een klein budget toch gezond te eten en met de laatste foodtrends mee te kunnen doen. Ik maak daardoor veel zelf, want zelf maken is altijd goedkoper dan kant-en-klaar kopen! Op mijn blog Pittoreske.nl plaats ik artikelen met tips voor een 'groenere' levensstijl en natuurlijk heel veel lekkere recepten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER