Home Buikvet Verliezen Buikvet? Zo kom je er het snelst vanaf!

Buikvet? Zo kom je er het snelst vanaf!

meer buikvet verliezen

Heb jij last van zwembandjes rond je middel en krijg je ze er maar niet vanaf? Erg frustrerend, maar gelukkig ben je niet de enige. Vanwege de grote hoeveelheden koolhydraten die wij eten in de Westerse wereld hebben veel mensen buikvet gekregen en strijden ze er nu tegen. Het is moeilijk, maar zeker niet onmogelijk om dit ongezonde buikvet aan te pakken.

In dit artikel lees je een aantal tips die je helpen buikvet te verbranden zodat je straks met een platte buik in je zwemkleding kan rondlopen.

1. Eet koolhydraatarm

Suikerrijke producten zijn overal te koop en worden volop gepromoot en aangeboden. De meeste mensen eten dan ook veel meer koolhydraten dan ze nodig hebben. Koolhydraten die je niet verbrandt, worden opgeslagen als vet. Lang geleden, toen onze voeding nog schaars was, was dit nodig om te overleven. Tegenwoordig is dit mechanisme niet meer nuttig. Integendeel zelfs: als je structureel teveel koolhydraten eet, resulteert het in een buikje, of zelfs in een buik.

Als dit bij jou ook het geval is doe je er goed aan om koolhydraatarme dieet recepten te gaan eten. Laat pasta, rijst, aardappelen, brood en ontbijtgranen die vol zitten met snelle koolhydraten liever achterwege. Ze zorgen ervoor dat je buik niet afneemt, maar blijft groeien.

2. Eet voldoende eiwitten en natuurlijke vetten

Als al die voedingsmiddelen wegvallen, wat blijft er dan nog over om te eten? De snelle koolhydraten kun je vervangen door natuurlijke vetten en eiwitten. Deze voorzien je lichaam van energie en geven je lang een verzadigd gevoel. Ook zorgen ze ervoor dat je minder drang hebt in zoetigheid, waardoor je niet meer zo snel naar snelle koolhydraten zal grijpen.

Goede eiwit- en vetbronnen zijn bijvoorbeeld noten, grasgevoerd vlees, peulvruchten, gekookte eieren, vis, zaden, pitten, quinoa en oliën. Vul deze aan met fruit, zoete aardappelen en havermout, die wel de nodige energie leveren, maar niet uit snelle, maar uit de langzame, gezonde koolhydraten.

Je lichaam kan eiwitten en natuurlijke vetten beter verbranden waardoor ze minder snel aan je buik blijven zitten als de snelle koolhydraten.

3. Eet puur

Bewerkte voeding is vaak calorierijk en het zit boordevol met ongezonde transvetten. Dit komt omdat er meestal veel overbodige stoffen aan worden toegevoegd, zodat het product langer houdbaar blijft, lekkerder ruikt of er beter uit ziet. Je lichaam herkent deze stoffen niet waardoor ze niet worden opgenomen maar juist worden opgeslagen in je lichaam. En dat is nou precies wat je niet wilt als je bezig bent met het wegwerken van je buikvet.

Laat pakjes, zakjes en bakjes daarom achterwege en kies voor onbewerkte, natuurlijke voedingsmiddelen. Deze zijn veel voedzamer en kunnen makkelijker door je lichaam verteerd worden.

4. Drink groene smoothies

Vervang een maaltijd per dag door een groene smoothie. Bijvoorbeeld van spinazie, komkommer, een halve banaan, een halve avocado, wat blauwe bessen, lijnzaad en een beetje kokoswater. Groene smoothies zitten boordevol vitamines en mineralen die je lichaam sterk en energiek maken. Ook beschikken ze over vet verbrandende eigenschappen die ervoor zorgen dat je buik al snel platter en platter wordt.

5. Meer bewegen

Voeding en beweging vullen elkaar aan. Focus daarom op beiden. Het wordt lastig om je buikvet te verbranden als je niet of nauwelijks beweegt. Maak er daarom een gewoonte van om de trap in plaats van de lift te nemen, om dat kleine stukje naar de supermarkt af te leggen op de fiets en om regelmatig na het eten een wandelingetje te maken. Door jezelf een aantal nieuwe beweeggewoonten aan te leren, zul je meer calorieën verbranden, zodat die platte buik eerder zichtbaar wordt.

Begin daarnaast met krachttraining. Met krachttraining kun je namelijk specifieke spiergroepen trainen, dat betekent dus ook de buikspieren. Vraag de trainer van je sportschool voor de mogelijkheden. Als je niet naar de sportschool gaat, zijn er op internet talloze traintips te vinden om die buikspieren eens goed aan te pakken.

6. Eet niets meer na de avondmaaltijd

Veel mensen vinden het heerlijk om ’s avonds op de bank bij de koffie nog iets lekkers te eten. Helaas verbrand je de energie die je hiermee binnenkrijgt niet meer als je daarna gaat slapen. Het zal zich opslaan en zich waarschijnlijk bij jou rondom je buik zichtbaar maken. Laat die avondsnack achterwege, ga met lichte honger naar bed, en je zal merken dat je buik al snel minder wordt.

7. Stop met alcohol

De welbekende bierbuik. Wie kent hem niet? Alcohol legt de vetverbranding stil. Alles wat je eet als je alcohol drinkt of net nadat je alcohol hebt gedronken, zal zich dus direct opslaan in je lichaam. Meestal rondom de buik. Als jij echt van je buikvet af wilt, stop dan met drinken. Als je dat erg lastig vindt, stop dan in ieder geval met het drinken van alcohol en eten tegelijk. Kies voor je gezondheid, drink water, kruidenthee en maximaal 3 koppen koffie per dag en creëer die mooie platte buik zodat je vol trots in je zwemkleding over het strand kunt lopen!

DELEN
Anthony
Mijn naam is Anthony (personal trainer) en het is mijn doel om jou te helpen bij het behalen van jouw persoonlijke doelen. Regelmatig schrijf ik columns over eiwitrijke voeding, spiermassa en deel ik mijn beste tips om succesvol vet te verliezen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER